سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابشار

سس

آبشار دوقلو

آدرس:

مسیر کوهستانی دربند، توچال

این آبشار در ارتفاع ???? متری در زیر پناهگاه شیرپلا قرار گرفته و یکی از زیباترین آبشارهای ناحیه شمیرانات است. این آبشار از ذوب برف های بلندی های البرز به وجود آمده است و محلی مناسب برای رفع خستگی کوه‌نوردان است.
    از دیگر آبشارهای استان تهران می‌توان به آبشار اوسون در دربند، آبشار پسنگ در مسیر پناهگاه شیرپلا ،آبشار سوتک در شمال غربی دربند و آبشار شکر آب در ناحیه میگون اشاره کرد.
    آبشارهای فصلی دیگری در استان تهران وجود دارد که از ذوب برف ها در بهار و تابستان پدید می‌آیند. مانند آبشار فصلی پیچ آدران در کیلومتر
?? جاده کرج- چالوس، آبشار سنگان در مسیر امامزاده داوود و آبشار منظریه در ناحیه شمیرانات.
    آبشار یخ کوه دماوند نیز یکی از مشهورترین آبشارهای یخی جهان است.

 

آبشار لار

یکی از جاذبه‌های مهم ناحیة لار، آبشار آن است که در محلی در نزدیکی روستای وما واقع شده است. این آبشار زیبایی خاصی دارد.

 

 

ارگ سلجوقیان

سلجوقیان در حدود سال ??? شمس در ری بارگاه و ارکی معروف داشتند که در آن پادشاهان این سلسله و کارگزاران ایشان اقامت داشته‌اند سرای ایالت همان دارالاماره سلجوقیان بوده که احتمالا در عصر ما برج طغرل در آن عرضه افتاده است. طغرل اول و زوجه وی و طغرل سوم در ری مدفون شده‌اند، مدفنشان در همان سرای ایالت (احتمالا برج طغرل بازمانده آن است) واقع بوده است.
    طغرل اول بنا به نقل منابع از جمله « تاریخ گزیده » ، در آغاز کار وی را به پای تختی برگزیده بوده « و ری دارالملک ساخت... » ری را آباد گردانید، و در تجریش نیز جهت خویش کاخ ییلاقی بساخت.
    در سلجوقنامه آمده : « وفاتش (طغرل).. به در شهر ری به ده طجرشت که خانه او بود.» در کتب « راحه الصدور» و «مجمع التواریخ» نیز ری دارالملک و تختگاه طغرل قلمداد گردیده است.
    محل این بخش به مناسبت آب فراوان و هوای لطیفی که داشت، ظاهرا مورد توجه طغرل واقع گردید و عمارت خود را آنجا بی‌افکند و پس از مرگ نیز وی را در همان مکان به خاک سپردند. از این کاخ عظیم، آثاری در جنوب شرقی دژ رشکان باقیمانده است

 

 

کوه بزرگ ری (کوه بی‌بی شهربانو) در روزگاران پیش از اسلام گورستان زرتشتیان بوده است. دخمه گبرها واقع در دامنه شمالی کوه ری قرار دارد. تاریخ احداث این دخمه ظاهرا به زمان ساسانیان و شاید جلوتر برسد. در این محل زرتشتیان اجساد مردگان خویش را طعمه حیوانات می‌ساخته‌اند زیرا اعتقاد داشتند دفن مرده در خاک،‌ و یا انداختن آن در آب رودخانه و یا سوزاندن در آتش حرام است، چون عناصر چهارگانه (آب، باد، آتش و خاک) را مقدس و آلودن آن را ناروا می‌دانستند؛ و استخوان آنرا پس از جدا شدن گوشت و خشک شدن در استودان که از سنگ یا آهک یا گل می‌ساختند قرار می‌دادند.

بنای آجری برج طغرل ،که مساحت آن با احتساب باغ و دیوارهای احداث شده درسال ???? به ???? مترمربع می‌رسد، از جمله آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان و مربوط به نیمه دوم قرن ششم قمری است‌. ارتفاع برج بدون سقف در حدود ?? متر است‌. از نظر معماری ضخامت دیوار برج از ?/?? تا ?/?? متر و قطر داخلی و خارجی آن به ترتیب ?? و ?? متر است‌. سطح بدنه بیرونی برج به ?? ترک تقسیم شده است‌. در قسمت فوقانی برج تزیینات و کتیبه‌ای به خط کوفی وجود داشته که در قرون گذشته از بین رفته است‌. در ???? ق‌، به فرمان ناصرالدین شاه‌، بخش فوقانی برج که فرو ریخته بود، مرمت و بازسازی شد و آخرین مرمت نیز در سال‌های اخیر صورت گرفته است‌.
    برج طغرل در واقع یک ساعت طبیعی نیز به حساب می آید؛ زیرا معماری آن به صورتی است که در بالای هر ترک‌ چهارو نیم دایره وجودداردکه بیانگر یک ربع ساعت است‌. در بالای آن‌ها نیز شش مستطیل است که هریک
?? دقیقه را نشان می‌دهد. سپس شیارهای ریزتری، به عنوان ثانیه ،وجود دارد که هرگاه خورشید در وضعیت تازه‌ای قرار بگیرد‌، با ایجاد سایه روشن‌ها، زمان دقیق نشان داده می‌شود. ? ناودان شرقی و غربی ساعت سه و نه رانشان می دهدو درهای ورودی برج ،در شمال و جنوب آن، نیز ساعت شش و دوازده هستند. گفته می‌شود که این مکان آرامگاه طغرل‌، از سلاطین سلجوقی، است که به دلیل علاقه به نجوم‌این برج را بنیاد گذاشته است‌.
    از ویژگی‌های این محوطه آرامگاه استاد سیدمحمد محیط طباطبایی‌، ادیب معاصر، پدر تاریخ ایران است که وصیت کرده بود، تا به خاطر علاقه خاصی که به این برج و معماری آن داشته است‌، او را در پای این برج به خاک بسپارند

 

برج آزادی علاءالدین با ارتفاع ?? متر با فاصله‌ای اندک در شمال مسجد جامع ورامین قرار دارد و شامل دو قسمت مشروحه زیر است: قسمت اول با بدنه‌ای مدور به ارتفاع ?? متر که بخش اصلی بنا را تشکیل می‌دهدو قسمت دوم که شامل گنبدی مخروطی شکل و بزرگ به ارتفاع ?? متر است و روی قسمت اول قرار دارد.
    تاریخ بنای برج به سال
??? هـ . ق برمی گردد و برخی آن را مقبرة سلطان علاءالدین خوارزم شاه می‌دانند. سبک ساختمان، برج، ترکیبی از معماری زمان مغول و دورة آق قویوتلو و قره قزیونلو است.